5 stycznia, 2014

Wiadomości Indonezja / Archipelag : Halal vs Haram jak odwieczna walka Dobra ze Złem.

Coraz częściej w przestrzeni publicznej Indonezji pojawiają się debaty świadczące o powolnym acz zdecydowanym obieraniu przez republikę, kursu na tzw. „prawo”. Muzułmańscy przywódcy religijni regularnie wyciągają z rękawa a potem biorą na publiczny warsztat, zagadnienia świadczące niezbicie o jednym tylko fakcie. Radykałowie okopują i umacniają swoje pozycje w skutek czego kraj radykalizuje się małymi kroczkami. I chociaż są to wciąż tematy niezbyt ważkie, zdawało by się poboczne i „niegroźne”, należy mim zdaniem patrzeć na całe zjawisko z lekkim niepokojem.

Rada Ulemów Indonezji MUI podjęła ostatnio po raz kolejny zagadnienie czystości koranicznej  „Halal”. Tym razem ruch dotyczył jednak nie produktów spożywczych a leków i szczepionek, funkcjonujących na lokalnym rynku farmaceutycznym. Ulemowie stwierdzili jednogłośnie, iż wszelkie leki i szczepionki oferowane w aptekach oraz podawane w szpitalach, powinny podlegać tym samym prawom co produkty spożywcze. Leki powinny zatem posiadać etykietę „Halal” dla produktów czystych, dozwolonych dla wyznawców Allaha , lub jej nie posiadać vulgo być produktem Haram więc nieczystym.

Zdaniem Ulemów  działania rady podyktowane są tylko i wyłącznie dobrem muzułmanów na archipelagu, co zagwarantowane jest w konstytucji Republiki Indonezji a na co nie ma wciąż odpowiednich paragrafów prawnych.

Ulemowie przestrzegają pobożnych muzułmanów przed lekami i szczepionkami, które posiadają w swoim składzie tłuszcze niedozwolonych zwierząt w tym ten najbardziej szatański, czyli tłuszcz wieprzowy. Rada Ulemów zaapelowała więc do Rządu RI, by ten ustanowił prawo ograniczając dostęp do rynku produktom Haram (nieczystych).

Pojawiły się jednak również głosy rozważne, analizujące problem nieco głębiej i roztropniej niż czcigodni Ulemowie. Profesor Hasbullah z Uniwersytetu Indonezja prosi, by nie klasyfikować lekarstw na równi z produktami spożywczymi, gdyż jego zdaniem nawet Koran dopuszcza używanie produktów haram, wtedy gdy te służą one ratowaniu życia muzułmanina. Są wówczas klasyfikowane według szariatu jako Darurat. Dzieje się tak również wówczas kiedy Darurat to babi czyli po prostu świnia.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*